Domov › Diskusné Fóra › Z každého rožku trošku › Životnosť spojky v turbo alebo atmosf. motoroch
Táto téma obsahuje 9 odpovedí, má 0 hlasov, a bola naposledy aktualizovaná používateľom Anonymný pred 9 rokmi.
-
AutorPríspevky
-
1. januára 2010 o 0:00 #165
AnonymnýŽivotnosť spojky v turbo alebo atmosf. motoroch
7. novembra 2015 o 11:15 #1154
AnonymnýRád by som vedel, či odchádza spojka skôr pri atmosféricky plnených alebo turbom preplňovaných motoroch.
7. novembra 2015 o 17:14 #1155
AnonymnýRiziko nadmerného opotrebenia resp. spálenia spojkovej lamely je v prípade turbomotorov o niečo väčšie. Turbomotory majú totiž nástup krútiaceho momentu z nižších otáčok výrazne prudší ako atmosférické motory. V prípade rozbiehania tak treba stláčať akcelerátor opatrnejšie, inak sa preklzujúca spojka oveľa rýchlejšie prehreje. Ideálne je, ak sa uskutočňuje rozjazd v otáčkach blízkych voľnobehu resp do otáčok, kedy je nárast krútiaceho momentu menej výrazný (obvykle 1200-1500 ot/min) a až po skončení preklzu spojky prudšie akcelerovať. V prípade turbomotorov je vyslovene škodlivé rozbiehať sa na druhom niekedy aj treťom prevodovom stupni, čo sa niektorým motoristom občas stáva. V takýchto prípadoch je preklz podstatne dlhší ako pri rozbiehaní na jednotku, čo vedie k rýchlemu prehrievaniu (spáleniu), resp. nadmernému opotrebeniu spojkovej lamely.
9. novembra 2015 o 23:10 #1158
AnonymnýOprav ma ak sa mýlim ale snáď je v turbových(ale aj v akýchkoľvek iných výkonnejších) mašinách aj spojka dimenzovaná s ohľadom na podávaný výkon. Snáď len nemontujú podobnú spojku do 1,2HTP aj do 2,3t ?!!! 😉
11. novembra 2015 o 16:30 #1161
AnonymnýŠkoda, ale nepochopil si význam príspevku, tu nejde primárne o dimenzovanie spojky alebo dokoca o hlúposť použiť rovnakú v prípade 1,2 HTP a 2,3 turbo. Spojka, prevodovka a zvyšok pohonného reťazca je samozrejme dimenzovaný na výkon a tiež krútiaci moment, resp. by mal byť. Ale je tu jeden rozdiel. Kto je naučený jazdiť na atmosférach a spojku často využívať na hranici možností (dlho prešmykovať, rozbiehať sa na dvojke, divoko sa rozbiehať s plným plynom v nízkych otáčkach), pri takom istom používani odpáli spojku pri turbomotoroch veľa rýchlejšie. Takže nejde len o dimenzovanie ale celkove o jazdný štýl a používanie vozidla. A keď sme pri tom dimenzovaní, pri rýchloobrátkovosti-konzumnosti dnešných vozidiel by som sa na extra dimenzáciu lebo turbo nespoliehal. Príkladov je viac ako dosť. Dnešný svet potrebuje vyrobiť, krátko použiť a znova vyrobiť.
18. novembra 2015 o 13:57 #1164
AnonymnýMám novú Š. Fabia 3 s motorom 1,2TSi 81KW od 7/2015. K dnešnému dňu najazdené 16 280,.km. Pri vyšších narokoch na spojku pri parkovaní alebo jazde v kolóne spojka neuveriteľne smrdí v celom aute. Máme vo firme 5 rovnakých kúskov, naraz kupovaných so zhruba rovnako najazdenými kilometrami a všetky sú na tom rovnako. Sme starší a vyjazdenejší vodiči, ktorí mesačne robia nad 5000 km dlhé roky. Nikto z nás nie je nijaký závodník. Chcem tým len potvrdiť tézu o rýchlejšom opotrebovávaní spojkových lamiel pri turbomotorch. Možno sa rovnaká spojka montuje aj do slabších TSi, kde je možno postačujúca, ale pri 81kw verzii vidím jej životnosť naozaj max 50 000,.km. Možno sa jedná len o prvé kusy a fabrika to neskôr vyrieši, ale momentálne je sojka najslabší článok celého vozidla.
6. decembra 2015 o 22:58 #1166
AnonymnýNj niečo tam škodováci nedotiahli zrejme, jazdím turbový benzín s 2x takým výkonom už 7 rokov,mám aj známych ktorí jazdia dlhé roky ešte besnejšie vozy ale takýto problém sme ešte nezaznamenali. Takže vážený MJ, zhodnime sa na tom že sa ten rozdiel až tak zovšeobecniť nedá. Či?
8. decembra 2015 o 10:32 #1167
AnonymnýAky to mas konkretne motor, v akom aute?
17. decembra 2015 o 9:48 #1175
Anonymnýzivotnost spojky nie je nijako spojena s typom motora, t.j. je uplne fuk, ci ma auto atmo alebo turbo.
zivotnost spojky zavisi na:
1. konstrukcii (moze byt zle nadimenzovana vo vyvoji, nejaka konstrukcna chyba)
2. vodicovi (vodic, ktory vie jazdit, dobre konstrukcne navrhnutu spojku neodpali prakticky nikdy)
3. sposobe pouzitia auta (v meste, start-stop, je spojka zatazovana viac, ako pri plynulej jazde na dialnici)
To je vsetko. Vsetko ostatne su nezmysly.
20. decembra 2015 o 19:26 #1176
AnonymnýPráve v tom vodičovi je problém, ten ktorý presadol z hladkého benzínu do turba tá spojka môže oveľa rýchlejšie odísť. Máme vo firme focusy ecoboosty a predtým sme mali 1,6. Kolega jazdil ako jazdil a dával autu často na prdel. Zhruba po 160 t išli autá preč. Jeho spojka bola zrelá už na výmenu moja nič. V ecobooste ju odpálil po necelých 60 t a moja drží ďalej. V turbách sa dá spojka oveľa rýchlejšie odpáliť a je citlivejšia na prasácky jazdný štýl. Takže nie je to ani náhodou fuk. Tvrdiť opak je nezmysel.
-
AutorPríspevky
Musíte byť prihlásený any ste mohli odpovedať na túto tému